donderdag 21 maart 2013

Voorlopig ontwerp - Analyse van de analyses

We hebben braaf onze analyses gedaan allemaal, en daar kwamen voor mij de volgende punten uit:
(Dit stuk heb ik in word al getypet voor het verslag van straks, dus als het iets te verslaggerig is weet je hoe het komt). Dit waren voor mij de meest belangrijke punten:

Stedenbouwanalyse

Uit de analyse van de stedenbouwgroep is voor mij het volgende als belangrijke aandachtspunten naar voren gekomen.
-          De Sigarenfabriek had een zeer doordachte locatie.
De locatie was door alle in die tijd gebruikelijke vervoersmiddelen bereikbaar. Dit betekend dat het aan het spoor lag, maar ook op grotere schaal tussen omringende waterwegen, en werd ontsloten door een weg naar het centrum. Het was dus bereikbaar per boot, trein en paard&wagen.
-          ’s Hertogenbosch is een oude vestingstad. De Sigarenfabriek was de eerste fabriek buiten de stad
-          Er loopt een vrij drukke weg langs de Willem II kan gaan zorgen voor geluidsoverlast, maar de Willem II is hierdoor nog altijd goed ontsloten
-          Het Willem II gebouw is de hoogste in zijn omgeving

Architectuuranalyse

De volgende punten uit de analyse van de architectuurgroep worden door mij als belangrijke aandachtspunten beschouwd:
-          De samenwerking tussen Goulmy en Baar
Baar was meer de man van de financiën, en hierdoor meer op winst gericht, terwijl Goulmy het voornamelijk goed voorhad met de werknemers.
-          In het gehele gebouw is telkens het conflict tussen ambacht en industrialisatie
Ook dit valt weer te koppelen aan de samenwerking tussen Goulmy en Baar, waar Baar voor het industriële ging, en Goulmy voor de ambacht.
-          De architect van het oude deel is Stornebrink, hij maakte met name neogotische gebouwen
-          De architecten van het nieuwe gedeelte zijn Welsing en Te Riele. Zij hebben er voornamelijk voor gezorgd dat het uiterlijk aansloot bij het huidige gebouw, maar dat er van binnen toch enigszins een tegenstelling is
-          Mensen werden voor langere tijd gebonden aan de Sigarenfabriek door de Harmonie.
-          Het tabaksproces
-          Het visitekaartje/Chateau Industriël
Hierbij werd de gevel gebruikt om de illusie te wekken dat de Sigarenfabriek betrouwbaar was. Ook werd deze gebruikt voor reclame

Techniekanalyse

De volgende punten uit de analyse van de techniekgroep vind ik belangrijke aandachtspunten:
-          Het gebouw bestaat uit 2 periodes, 1897 en 1908
Qua constructie is er een grote tegenstelling tussen deze twee periodes. In het oude gedeelte is een vakwerkconstructie toegepast, en in het nieuwe gedeelte is een hennebiqueconstructie toegepast. Beide constructies waren zeer vooruitstrevend
-          De vloer op de eerste verdieping was het belangrijkst in de Sigarenfabriek
Dit is te zien aan de grotere hoogte, en in de gevel
-          De Sigarenfabriek was bouwfysisch gezien zeer vooruitstrevend
Hieruit bleek dat er hart was voor de werknemers van de sigarenfabriek. Dit werd bereikt door toepassing van voldoende (natuurlijke) ventilatie, centrale verwarming, en door te zorgen voor voldoende lichtinval

Programma van Eisen

Hoewel ik deze analyses zelf heb gemaakt en ik het moeilijk vind om hier echt speerpunten uit te halen, zal toch een aantal dingen gaan noemen waar ik zeker rekening mee wil houden:
-          Er zijn diverse hotelsoorten en hoteltypes
-          Het ontsluiten kan op diverse manieren, maar er zijn ook diverse entrees nodig
-          De Ruimte-eisen
Deze vind ik zeer belangrijk, omdat ik weet dat wanneer hier bij een prijsvraag niet aan wordt voldaan, het verdere ontwerp niet eens wordt bekeken
Ook vind ik het belangrijk dat de entree van het hotel een landmark wordt
Terwijl ik dit schrijf, kom ik er achter, dat ons programma van eisen puur functioneel was, en niet vertelt wat een hotel tot een hotel maakt. Zodoende hieronder het stuk wat een hotel tot een hotel maakt.

Hoteleigenschappen

Een hotel is een verblijfplaats waar je tegen betaling een kamer kunt huren voor een korte tijd. Ook heeft het een eetgelegenheid en een plek waar iets gedronken kan worden.
Een hotel heeft een bepaalde status. Dit komt doordat vroegere hotels herenhuizen waren. Grote statige gebouwen, die een bepaald soort luxe uitstraalden.
Ook gastvrijheid is een belangrijk begrip bij een hotel. Een hotel is bij voorbaat gericht op gasten. Het woord hotel is dan ook afgeleid van het woord hospitalis wat gastvrijheid betekend in het latijn.
Een hotel dient minimaal 3 kamers te hebben en minimaal 5 slaapplaatsen. Ook dient een hotel meer een horeca te zijn (hotel, restaurant en een café). Wat hierdoor opzich een raar begrip wordt.
Een hotel is een commerciële instelling. Waarbij het de bedoeling is om winst te maken.
Nog een leuk detail is, dat hotels vroeger enorme sleutelhangers hadden, zodat het inleveren van sleutels niet snel werd vergeten bij het verlaten van het hotel
Ook de entree is zeer belangrijk. Hiermee nodig je je gasten uit en laat je aan het statige gebouw zien dat het een open gebouw is. Dat het gebouw gastvrij is.
Belangrijke onderdelen hiervan zijn voor mij:
-          Gastvrijheid, maar toch winstgevend
-          De status creëren.
-          De entree

De probleemstellingen vanuit de analyses

-          Het visitekaartje
De gevel van het gebouw werd gebruikt als visitekaartje. Toch is er geen duidelijke entree aanwezig in het gebouw. Ook dienen er voor verschillende gebruikers diverse entrees te zijn
Verder dient de entree uitnodigend te zijn, wat op dit moment niet het geval is.
-          Ambacht vs. Industrialisatie
Continu werd het conflict gezocht tussen ambacht en industrialisatie. Niet alleen vanuit het proces binnen de fabriek, ook met de constructie is deze tegenstelling weer te zien.
-          De Harmonie
De Harmonie komt volgens het programma van eisen niet in het gebouw terecht, maar is wel doeltreffend voor de fabriek
-          Kruispunt
De sigarenfabriek lag op een kruispunt van wegen, en de Willem II ligt nog altijd op een kruispunt van wegen. Er is veel infrastructuur rondom de Willem II, maar toch is deze niet goed genoeg zichtbaar vanuit de omgeving
-          De gedachtegang van Goulmy en Baar
De gedachtegang van Goulmy en Baar komt zeer overeen met hetgeen wat een hotel tot een hotel maakt. Beide zijn gericht op winst, maar toch zo goed mogelijk voor de ‘bezoekers’ van het gebouw.

Goed goed, de probleemstellingen zijn natuurlijk HET belangrijkst van dit hele stuk. Tsja, hier ga ik dus iets mee doen. Ik weet al wat, maar dat lees je in de volgende blog (die ook meteen wordt geschreven, dus niet weer dat uitstelgedrag)
Groetjes,
Elisa 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten